Fjolls til fjells, eller kan du påskevettreglene?

Værmeldingene for påsken lover godt idet et høytrykk har «parkert» over Norge. Dette er selvfølgelig strålende nyheter (bokstavelig talt)! Med sol, vinterblek hud og glede over etterlengtede fridager kommer det også fare for både solbrente lepper, snøblinde øyne og dehydrering. Her kommer «påskevettreglene», til nytte for store og små, påskeglade mennesker.

gutt på ski over fjellet
Flytt på flesket, her kommer jeg!

1. Ta hensyn til huden din

I år er påsken «sen» og det betyr at solen har rukket å komme høyere opp på himmelen og er sterkere enn tidligere i vinter. Sterkere sol, flere soltimer og refleksjon fra snøen gjør at risikoen for forbrent hud øker. Den hvite vinterhuden vår blir i løpet av påsken ofte eksponert for flere timer sol enn den har vært på mange uker. Det er alltid viktig å beskytte seg mot sola, men på denne tiden av året er det spesielt viktig. Mange nordmenn drar til påskefjellet, men det er også mange som drar til sydligere strøk eller blir sittende i le for vinden på balkongen hjemme. Uansett hvor under solen du befinner deg bør du beskytte soleeksponerte deler av huden med solkrem og eventuelt klær. Solbrent hud øker risikoen for hudkreft, og ifølge Kreftforeningen så glemmer ikke huden at den har vært solbrent. Solskadene samles opp og kan i lengden føre til utvikling av hudkreft.

Enten du blir værende under det «parkerte» høytrykket eller flyr ned til evigvarme land – beskytt deg mot solen samtidig som du nyter den!

Her kommer noen gode tips til solbeskyttelse i påsken fra Kreftforeningen:

  • Klær og lue gir den beste solbeskyttelsen både for voksne og barn.
  • Smør deg med minst solfaktor 15 i Norge før du går ut. Pakk med solkremen i sekken.
  • I solrike land bør du minst bruke solfaktor 30.

Husk også at kroppsdeler som stikker litt ut fra kroppen får ekstra mye sol! Dette kan være både ører, nese, lepper og skuldre. Pass ekstra på disse områdene og dekk til med klær, ta solpauser og bruk ekstra høy faktor. Det finnes også egne produkter til lepper og nese som fester ekstra godt til huden.

2. Bruk (raske) briller for å beskytte øynene

Det har aldri vært lettere å beskytte øynene og bevare imaget samtidig. Dersom helligdagene tilbringes i snødekte områder vil også en sen og solrik påske øke risikoen for forbrenning på øyets hornhinne, også kalt snøblindhet. Dette er oftest så smertefullt at den uheldige blir «blind» fordi han eller hun ikke orker å åpne øynene. Snøblindhet har altså egentlig ikke noe med blindhet å gjøre. Refleksjonene snøen gir når sola skinner treffer øyet fra alle kanter. Det er derfor det er ekstra viktig å bruke solbriller på fjellet. Hvis man går rundt og myser en hel dag i istedenfor vil det være høyere risiko for at snøblindhet oppstår. Solbriller og eventuelt skyggelue gir god beskyttelse, men aller helst bør man bruke solbriller som også dekker innstråling fra sidene, dette er spesielt viktig for barna.

Symptomene på snøblindhet kommer ofte noen timer etter at øynene har blitt utsatt for solstrålene. Man kan oppleve ganske sterke smerter og lysskyhet som gjør at det er ubehagelig å åpne øynene i alt lys. Normalt tilheles forbrenningen av seg selv i løpet av 1-2 dager og gir vanligvis ingen varige skader. Hvis uhellet er ute er det noen ting du kan gjøre selv. Bruk reseptfrie smertestillende etter behov, hold deg inne i et mørkt rom, eller gå med solbriller både inne og ute. Dersom smertene ikke lindres eller plagene ikke bedres etter 12-24 timer så bør man kontakte lege.

3. Drikk nok vann, før du blir tørst

Enten du legger ut på langtur i fjellet, ligger langflat på en strand eller blir sittende fast i sola på afterski så er det viktig å drikke nok vann. Vi taper hele tiden vann gjennom usynlig fordampning fra huden, svetting, når vi tisser og også når vi puster. Når vi i tillegg er i aktivitet eller oppholder oss på varme steder så vil kroppen forsøke å kjøle seg ned ved å svette mer. Det finnes ulike meninger om hvor mye vann man bør drikke i løpet av en dag, men uansett sier kroppen i fra selv når den behøver påfyll. En god huskeregel er uansett å alltid slukke tørsten med vann før du inntar annen drikke, ha vann lett tilgjengelig i løpet av dagen, og innta mer vann på aktive dager. De aller minste barna er spesielt sårbare for dehydrering. Enten du er i høyfjellet eller i syden, pass på at de får i seg vann løpende gjennom dagen.

4. Velg klær etter vær

Selv om meteorologene melder stabilt høytrykk så er ikke sommeren her enda. Soltørste nordmenn kan kanskje bli litt overmodige og stiller litt vel lettkledd på denne tiden av året. Men vi vet at det er enkelte bakterier og virus som trives bedre på kroppen når temperaturen blir noe lavere. Uten lue eller skjerf vil en kald vind kunne øke kroppens mottakelighet for infeksjoner. Forskning har nå vist at noen av oss har høyere risiko for å få urinveisinfeksjon dersom vi blir kalde på rumpa eller på beina. Derfor kan smart bekledning potensielt beskytte deg mot sykdom i etterkant om du skulle være uheldig å bli våt gjennom skiskoa eller tvunget langflat ned i snøen etter en noe ambisiøs toppfart ned bakken. Dette gjelder ikke bare for fjellfolk. Våte badeklær som ikke får tørke raskt kan også gjøre oss kalde nedentil og gi økt risiko for urinveisinfeksjon.

Den beste løsningen i kalde forhold er alltid ull innerst på kroppen. Mellomplagget skal være isolerende, og eksempler er plagg av ull eller fleece. Ytterst bør vi bruke vindtett og vannavstøtende eller vanntette plagg. Det er best om det ytterste plagget også kan «puste» – det vil si slippe ut overflødig varme og eventuell fukt fra kroppen. Føttene er ekstra utsatt for nedkjøling, og det viktigste er å holde dem tørre.

5. Vær forberedt, selv på korte turer

Enten du skal på en lang eller kort tur er det lurt å være skikkelig forberedt. Tilpass turen etter egne evner, og din helsesituasjon. Skal du langveis eller utenfor allfarvei er det lurt å ta med et lite utvalg av reseptfriemedisiner, plastere, sårrens og lignende. Har du medisiner på resept, husk å fornye disse, og ta gjerne med litt ekstra i tilfelle reisen blir lenger enn planlagt. Det er også lurt å kunne litt basal førstehjelp, da folk kan bli syke eller utsettes for uhell på fjellet.

I 2019 er det mange av oss som belager oss på at mobiltelefonen har løsning på alt. Den har både kart, veiforklaring, smøretips og værvarsel. Mobiltelefonen er en fantastisk hjelp på turen så lenge den har strøm på batteriet og dekning. Husk alltid å lade opp telefonen før du drar, men vær klar over at noen telefoner går raskt tom for strøm i kulda. Det finnes «mobilsoveposer» som kan holde telefonen varm, og også bærbar strømbank som passer i lomma. Ta høyde for at det i enkelte områder kan være dårlig eller ingen dekning. Sett deg inn i hvordan løypene går der du har tenkt deg på tur og ta eventuelt med et kart i sekken. Og si alltid i fra hvor du går.

I tillegg til veibeskrivelser og dokumentasjon av vakker natur kan mobilen være et nyttig verktøy om man behøver hjelp. Det finnes flere apper som er fint å ha lastet ned på forhånd. Et par eksempler er «Hjelp 113» (Stiftelsen Norsk Luftambulanse) og «Redd liv» (LHL). En iPhone-app kalt «Finn venner» kan også være nyttig om man gir utvalgte mennesker tillatelse til å se hvor du (egentlig din telefon) befinner seg. Dersom du eller andre er utsatt for skredfare på turen er det skikkelig skredutstyr, med varsler og søker som gjelder.

6. Fyll opp lagrene, før, under og etter turen

Mange av oss kommer ut av vintermånedene med litt lave verdier av D-vitaminer, benytt muligheten til å få litt påfyll. Det å ha nok D-vitamin i kroppen kan blant annet motvirke depresjon og bidra til sterk beinbygning. Stråling fra sola kan også bidra til bedring av eksemhud. Vitamin C øker opptak av jern og er viktig for sårtilheling. Flaks for det norske folk at selveste påskefrukten, nemlig appelsinen, er proppfull av C-vitamin. En Kvikk Lunsj er også viktig å få i seg for å opprettholde både motivasjon, energi og humør. Men skal du på langtur, så pakk ordentlig mat, både i magen og i sekken.

Det er ikke bare mobilbatteriene som bør lades, men også våre batterier. Nyt påskesol, avslapping, aktivitet og sosialt samvær. Pust ut og inn og forsøk å finne roen med det du liker å gjøre. Det er faktisk drøssevis av positive helseeffekter å ta med seg videre fra påsken inn i våren.

7. Husk at du alltid har Hjemmelegene med deg på turen

Enten du blir hjemme i påsken eller skal på langtur, så er vi med deg. Vi har åpent hele påsken, og våre erfarne leger kan komme hjem til deg dag, kveld eller på helligdagene. Om du er på tur kan du teste vår nye og helt sikre chattjeneste. De erfarne Hjemmelegene kan nå også hjelpe med enkle råd, resept og behandling når du vil, og hvor du vil. Med chat kan du spørre og svare i eget påsketempo, og få hjelpen du trenger.

Ha en riktig god påske!

Ida Ufsvatn Michelsen

Ida Ufsvatn Michelsen (e-post)

Legestudent og skribent for Hjemmelegene

Finn ledig time

For øyeblikket er vi tilgjengelig i Oslo og omegn, Drammen og omegn, Lillestrøm, Ski, Moss, Drøbak og Askim. Tidvis har vi også timer tilgjengelig i Tønsberg og Tromsø 👩‍⚕

Dekningsområde i stor Oslo